Tento rok do našeho tábora zavítali dva mocní bojovníci, aby nás provedli
dobrodružstvím táborových her (Asterix a Obelix - Dvanáct úkolů pro Asterixe).
Mnohá jejich dobrodružství byla zapomenuta, ale jiná přetrvala ve vašich
vzpomínkách.
Připomeňme
si, jak to všechno začalo. Do malé galské vesnice přijíždí 90 členný
římský oddíl, aby zde tábořil a hlídal spurné Galy. Zatímco Galové mezi sebou
soutěží v různých atletických disciplínách a míčových hrách Římané připravují
svoje tábořiště a sledují své nepřátelé.
To také bylo námětem pro jednu z mnoha táborových her nazvanou
římský špión. Samotný Caesar rozkázal svým vojákům, aby prozkoumali galskou
vesnici a nashromáždili co nejvíce informací o Galech. To se však galským
hrdinům moc nelíbilo a tak přepečlivě hlídali svůj tábor a každého římského
vojáka vyhnali daleko mimo své území. Na obrázku vpravo je zachycen Automatix,
jak umlčuje Trubadixe snažícího se zpívat. Podobných scén bylo mnoho. Mezi ně
patřil i Asterix pijící Panoramixův kouzelný lektvar, který se stal námětem pro
další táborovou hru.
Pokud mě paměť neklame mladší družstva
vařili vodu na čas a starší družiny se daly do vaření opravdových kouzelných
lektvarů v podobě chutných, ale i nechutných čajů. Někteří uvařili chutný matový
čaj, jiní zkusili štěstí s borůvkami, ale každý rok se najdou experti a tak
vznikl čaj s příchutí smůly. Tento kouzelný lektvar vydával příjemnou
aromatickou vůni, ale chuť byla poněkud trpká a lepkavá. Kdo ví? Třeba právě
takto chutnal skutečný Panoramixův lektvar.
Netrvalo dlouho a vrhli jsme se do dalšího dobrodružství. Tentokrát se naši
hrdinové vydali do Egypta pomoci místnímu architektovi s výstavbou paláce pro
Caesara. A proč by Galové stavěli palác pro Caesara? Vše začalo hádkou Kleopatry
s Caesarem, která vyústila v sázku o výstavbu paláce do tří měsíců. Kleopatra
pověřila stavbou svého architekta, který byl celý nešťastný z obav o
svůj život. Do tří měsíců palác nemohl stihnout postavit. A tak vyhledal pomoc u
svého příbuzného v Galii, Panoramixe. Tento příběh se stal námětem pro táborovou
hru Palác pro Caesara.
Mladší družiny měly za úkol postavit
model onoho paláce. Sázkou však příběh nekončí. Egypťané s pomocí Galů zdárně
dokončovali palác a to se vládci Říma příliš nelíbilo. Proto vyslal svoje
vojáky, vybavené obléhacími zbraněmi, aby palác zničili dříve než bude dokončen. To se stalo námětem
úkolu pro starší družstva, která stavěla obléhací zbraně všech druhů.
To nás motivovalo k přípravě velké bitvy galů s římany. Na fotografii vpravo je zachycena naše pevnost plná galů, kterou měly děti za úkol srovnat se zemí pomocí svých obléhacích zbraní. Obránci se však bránili nafukovacími balónky plněnými vodou. Každý kdo byl zasažen vodou ve hře končil. Bitva byla ukrutná a nelítostná. Galové dlouho odolávali, až do doby, kdy římským oddílům přišly nové posily. Všichni padlí byli najednou oživeni a pod vedením Vaška Myšky byla během pár vteřin pevnost srovnána se zemí. Tato bitva nebyla součástí žádné hry a tak nebylo žádných vítězů ani poražených. Jednalo se čistě o pobavení a musím říct, že se tato hra opravdu povedla na výbornou.
Římské legie prorazily galské hradby, jejichž obránci se dali na útěk. Ale dobrý pozorovatel si jistě všimne, že mezi prchajícími není Asterix ani Obelix. Tito hrdinové tou dobou pátrají v podzemí vesnice po Druidu Pamataxovixovi, který vlastní mléko vyhynulého jednorožce, které upravuje kouzelný lektvar podivuhodným způsobem. Každý kdo se tohoto upraveného lektvaru napije se rozdělí na dvě osoby. Během okamžiku se vesnice zaplnila tisíci Asterixů a Obelixů. Jistě si dokážete představit jak se asi změnil poměr sil. Římští vojáci prchali v hrůze před ranami galských pěstí. Malá vesnička byla opět zachráněna a Galové slavili velké vítězství do pozdních hodin. Tato oslava se stala námětem pro další úkol táborové hry nazvané Velké oslavy. Děti měli za úkol vystrojit hostinu o co nejvíce chodech z poskytnutých surovin. Však zapřemýšlejte sami kolik chodů by jste vytvořili ze 3 vajíček, mouky, vařené rýže, dvou středních brambor, cukru a různého koření. Děti vymyslely až sedm chodů, které byly nejenom chutné, ale i esteticky dobře vypadaly. Velkým překvapením byli malí kluci z bizonů, kteří dokonce upekli sladký borůvkový koláč. Opravdu nečekané.
Než ukončím tento seriál ještě bych rád zavzpomínal na hru se jménem zamořené
území. Podle legendy Panoramix ztratí paměť po té co ho Obelix zasáhne menhirem.
A právě když se snaží rozvzpomenout na recept kouzelného lektvaru podaří se
mu vytvořit tekutinu vydávající strašný zapáchající dým, který zamoří
celou vesnici a tak jí její obyvatelé musí opustit. My jsme tuto událost
pochopili po svém. A připravili jsme závody v evakuaci děti z kontaminovaného území. Taková záchrana však lze provést jen v ochranném obleku skládajícím
se z velkých gumáků pršipláště a plynové masky. Po každé záchraně je samozřejmě
nutné takovýto oblek dekontaminovat a tak každý musel i s oblekem pod sprchu na
tři vteřiny. Podobných zajímavých her bylo mnoho a věřte že příští rok bude
ještě lepší.
V průběhu tábora děti nesoutěží pouze jenom v týmových hrách, ale také plní úkoly do táborové hry jednotlivců, jejíž vítěz se stane nejlepším táborníkem roku a má tu čest zapalovat poslední slavnostní oheň. Letošní táborová hra jednotlivců nazvaná 12 úkolů pro Asterixe vychází ze stejnojmenné animované pohádky. Pokud si tuto pohádku už moc nepamatujete pokusím se jí trochu připomenout.
Římská vojska dlouhé roky nemohly dobít jednu galskou vesnici až si někteří generálové začali myslet , že bojují proti bohům. S tím se však nemohl ztotožnit samotný Ceaser a nechal pro Galy připravit dvanáct úkolů, které měli prověřit jejich schopnosti. Pokud by Galové všechny úkoly splnili, byli by přijaty mezi bohy a stali se vládci Říma. A tak jsme si na vlastní kůži některé úkoly vyzkoušeli. Vše začalo scénkou u táborového ohně, kde Asterix(Baďáček) a Obelix(Martin) prošli šesti úkoly. Nejdříve Asterix musel porazit řeckého běžce, nejlepšího atleta světa, který vyhrál několik olympiád. Děti absolvovali člunkový běh na vzdálenost desíti metru. Obelix zase šoupl do kapsy perského oštěpaře a tak děti házeli oštěpem.
V pohádkovém příběhu musí Asterix a Obelix z domu kde se zatmívá rozum opatřit propustku A38. Tento úkol děti absolvovali jako první a ukazoval dětem co dokáže udělat úřednický šiml. Od osmi úředníků rozmístěných různě po lese měli získat propustku A38, ale úředníci vyžadovali nespočet různých potvrzení a formulářů a tak děti místo jedné propustky museli sehnat dvacet různých úředních spisů. A ještě vzpomenu na jeden úkol, nazvaný Pohled Egyptského kouzelníka. Vedoucí předvedli 10 různých scének jejichž úkolem bylo děti rozesmát. Je pravda že smích léčí, ale při této hře nebyl vítán. Každý kdo se čemukoli zasmál nebo promluvil pohled kouzelníka nevydržel a vypadl ze hry. Čím více scének děti vydrželi tím více bodů děti získali.